کانون ارزیابی

folder_openمدیریت منابع انسانی
personمرکز مدیریت داده محور داده بین
کانون ارزیابی

اهمیت و ضرورت کانون ارزیابی

امروزه دیگر، افراد، اصلی ترین دارایی سازمان ها نیستند! این، افرادِ درست، با مهارت های درست، انگیزه مند برای انجام کارهای درست و در راستای اهداف و استراتژی های سازمان هستند که اصلی ترین دارایی سازمان به شمار می روند. اما چگونه می توان درست ترین یا به عبارت دیگر شایسته ترین فرد را برای انجام وظایف کاری و مدیریتیِ سازمان انتخاب کرد و در مسیر درست توسعه شخصی قرار داد؟

رویکرد کانون ارزیابی و توسعه، با طراحی مدل شایستگی منابع انسانی هر سازمان و با بهره مندی از دانش و تخصص تیم ارزیابان حرفه ای و کارآزموده و با استفاده از تمرین ها و شبیه سازی های چندگانه مدیریتی، به انتخاب شایسته ترین افراد برای ترفیع، استخدام و … پرداخته و با توصیه و برنامه ریزی به افراد و سازمان و هدایت مستمر ایشان در مسیر توسعه، رشد و تعالی را برای سازمان به ارمغان می آورد.

تعریف کانون ارزیابی:

کانون یا مرکز ارزیابی، نه یک مکان فیزیکی یا جغرافیایی، بلکه یک رویکرد (یا فرایند) ارزیابی است.

این رویکرد، به ارزیابی گروهی از شرکت کنندگان توسط تیم ارزیابان با استفاده از تمرینات و آزمون های متنوع و بر اساس مدل های شایستگی دلالت دارد که برای انتخاب افراد واجد شرایط برای تصدی مناصب عمدتاً مدیریتی یا شناسایی استعدادها برای استخدام، استفاده می شود.

در این مرکز، ارزیاب ها با در نظر گرفتن معیارهای خاص مشاغل، تصمیمات لازم را درخصوص گزینش، ارتقا و یا راه های بهبود توانمندی های شرکت کنندگان، متناسب با شغل اتخاذ می کنند.

اهداف کانون ارزیابی:

  • الف) تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی جذب یا ارتقا یابد
  • ب) تشخیص نقاط قوت و قابل بهبود کارکنان در مهارت های مرتبط با کار به عنوان پیش درآمدی برای توسعه
  • ج) توسعه مهارت های مرتبط با کار.

ارکان کانون ارزیابی:

  • مدل شایستگی
  • ارزیاب
  • ابزار
  • گزارش بازخورد

مطالب مرتبط

فهرست